شناسهٔ خبر: 173204 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

هشدار نارنجی صادر شد؛

۴ روز مواج و متلاطم پیش روی خلیج‌فارس و دریای عمان

موج دریای طوفانی هشدار دریایی آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی نشان می‌دهد که بخش‌های از دریای عمان، خلیج‌فارس و تنگه هرمز برای ۴ روز مواج و متلاطم خواهند شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین خروجی نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های جوی نشان می‌دهد که از بعدازظهر شنبه ۱۳ مرداد تا سه‌شنبه ۱۶ مرداد بخش‌های از دریای عمان، خلیج‌فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم می‌شود.

سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار نارنجی اعلام کرده است که از بعدازظهر شنبه تا چهارشنبه پیش رو مناطق ساحلی و دور از ساحل استان هرمزگان، در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج‌فارس با وزش باد و افزایش ارتفاع امواج مواجه هستند.

بر اساس این هشدار پیش‌بینی می‌شود بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای به ۲۸ نات یعنی ۵۳ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه ارتفاع امواج به بیش از ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل برسد.

این شرایط اثرات مخاطره‌آمیزی همچون «غرق‌شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددهای دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناورهای مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی» در پی دارد.

توصیه می‌شود نسبت به «منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی» اقدام شود.